12 feb, 07:34
2018
Nieuws

Heineken groeit sterk op eigen kracht

Heineken heeft 2017 afgesloten met meer winst op een hogere omzet. De brouwer profiteerde deels van overnames, terwijl Heineken ook op eigen kracht goede groeicijfers kon overleggen. Het biervolume viel op jaarbasis 3 procent hoger uit.

Het merk Heineken kende een volumegroei van 4,6 procent, de beste prestatie in jaren. Dit dankte de onderneming mede aan het alcoholvrije pils onder eigen merk, dat momenteel in zestien landen beschikbaar is. De komende periode wil Heineken 0.0-bier ook in andere markten verder uitrollen.

In Azië was het merk Heineken iets minder populair. Dat gold dat met name voor Vietnam en China. In China kampt Heineken met problemen met de distributie. In Vietnam heeft Heineken met het merk Tiger ook een ander belangrijk merk in handen.

Heineken zette een jaaromzet in de boeken van 21,9 miljard euro. Dat betekende een stijging op eigen kracht met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Onder de streep resteerde een winst van ruim 2,2 miljard euro. Daarmee viel de winst op autonome basis 9,3 procent hoger uit.

De groei in Azië was traditiegetrouw het sterkst. Het slotkwartaal van 2017 was goed voor een volumegroei van 10,6 procent in die regio. Daardoor werd over heel 2017 bijna 9 procent meer bier verkocht. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa was in heel 2017 sprake van een groei met 4,8 procent. In Europa wist Heineken op jaarbasis een fractie meer bier te verkopen.

In Noord- en Zuid-Amerika kwam de groei uit op dik 3 procent. De wijziging van de belastingregels in de VS zal volgens Heineken-topman Jean-François van Boxmeer positief uitpakken voor de sector en dus ook Heineken. Financieel directeur Laurence Debroux verwacht daarbij ook een positieve impact door de recente overname van de Amerikaanse speciaalbiermaker Lagunitas.

Het bericht Heineken groeit sterk op eigen kracht verscheen eerst op Nieuws.nl.


Lees het hele bericht van Nieuws.nl algemene feed »