22 mrt, 11:58
2014
Algemeen
Ingezonden

Shotgun: belangrijke rol voor bijrijder in het verkeer

Start Shotgun promotieteam in gemeente Landerd

Udenhout, 21 maart 2014 - Op zaterdag 29 maart gaat het Shotgun-promotieteam van Veilig Verkeer Nederland naar het Halfvastenfestival in Zeeland en komt daarmee dit jaar voor de eerste keer in actie. Het project Shotgun is gericht op jongeren en afleiding in het verkeer. Het promotieteam van Shotgun bezoekt 40 evenementen in 2014 in Brabant om jongeren duidelijk te maken hoe belangrijk de rol van de bijrijder is om de veiligheid in het verkeer te verbeteren.

Nul verkeersdoden onder jongeren Shotgun is één van de vijf projecten van de Brabantse verkeersveiligheidscampagne ‘Help Brabant mee op weg naar Nul verkeersdoden’. 2014 staat in teken van jongeren (16-24 jaar) achter het stuur; Young 4 Nul. Hetty Tindemans, de regionale verkeersveiligheidsambassadeur ‘Nul verkeersdoden Brabant’ voor Noordoost-Brabant en wethouder van Landerd geeft daarom de aftrap voor Shotgun in 2014.

Shotgun Jongeren kunnen zelf veel doen om hun eigen veiligheid in het verkeer te verbeteren. Bijvoorbeeld door als bijrijder actief een rol te nemen voor een veilige autorit en Shotgun te worden. Een Shotgun neemt de telefoon aan, bedient de navigatie, verzorgt de muziek en zorgt ervoor dat vrienden achterin de chauffeur niet afleiden. De Shotgun checkt of de chauffeur ook echt de Bob is en durft er wat van te zeggen als er riskant gereden wordt. De Shotgun is degene die op de bijrijderstoel zit en er voor zorgt dat de chauffeur zijn aandacht op de weg kan houden. Hij of zij neemt de chauffeur taken uit handen en houdt een oogje in het zeil.

Vaker ongevallen onder jongeren Jonge bestuurders en hun bijrijders zijn vaker slachtoffer van een auto-ongeval dan meer ervaren automobilisten. Afleiding in het verkeer speelt hierbij een grote rol. Veilig Verkeer Nederland heeft daarom de Shotgun campagne ontwikkeld. In de VS is Shotgun alom bekend en wordt er gestreden om de ‘Best seat of the car’. Want Shotgun zijn heeft veel voordelen: De bijrijder heeft de beste zitplaats in de auto en bepaalt welke muziek er wordt gedraaid. Veilig Verkeer Nederland wil met campagne bijdragen aan veiligere autoritten en een daling van het aantal ernstige verkeersongevallen onder jongeren.

Evenementen Om Shotgun onder de aandacht te brengen bij jongeren tussen de 16 en 24 jaar gaat het promotieteam van Veilig Verkeer Nederland de komende maanden in Brabant naar 40 verschillende evenementen. Het promotieteam zal bezoekers van de evenementen aanspreken om de Shotgun aanpak te promoten onder de doelgroep. Meer informatie via www.shotgun.nl en facebook.com/shotgunnl.

Campagne ‘NUL Verkeersdoden Brabant’ In 2014 focussen de provincie Noord-Brabant en een groot aantal andere overheden, onderwijsinstellingen en Veilig Verkeer Nederland zich met de campagne ‘NUL verkeersdoden Brabant’ speciaal op de jonge bestuurder; Young 4 Nul. De campagne ‘NUL Verkeersdoden Brabant’ is in 2012 gestart om het bewustzijn van weggebruikers over hun eigen rol in het verkeer te vergroten. De campagne focust daarbij op de grootste risicogroepen in het verkeer: jongeren, fietsers en senioren. Door de krachten te bundelen met onder andere partners zoals onderwijsinstellingen is het mogelijk om samen nog meer jongeren te bereiken en samen te werken aan Nul verkeersdoden. NUL verkeersdoden is te volgen via twitter @nvdbr en facebook/nulverkeersdodenbrabant en op www.nulverkeersdodenbrabant.nl.